fredag 12 mars 2010

Grått och tråkigt.

Vädret för tillfället är ju inget vidare, det kan jag inte påstå.
Grått,blött och det duggar.Jag vill ha sommar och är nog inte ensam om det.
Vädret gör en sur och arg. Det påverkar i alla fall mig.
Men det är inget att bry sig om. Man kan ju trotts allt vara trevlig och glad när man är med/bland folk.

Och imorses ringde jag soc, växeln svarade och Nina var tydligen sjuk.
Tss, hon skulle ringa mig för 3 dagar sen och inte förhala det.
Men det är ju något man nästan kan räkna med "jag ringer Kin sen." Och efter 4 veckor får man samtalet.
"Jag har så mycket att göra så jag har inte hunnit ringa dig, men nu har jag tid för dig"
Men pappa skrev till mig "Jag vill ha hem dig nu.saknar dig.tänker.fan.ja tanka åka ner dig."
Han skriver som en icke svensk.fast det där var ingenting huvud saken är att man förstår vad han menar.
Och han vill hämta mig imorgon.Visst jag har inget emot det, det är ju det jag verkligen vill mer än något.
Och soc har acceptera att jag ska hem? och har sagt att pappa kan hämta mig när han vill om de förhalar det.
Och det är fritt fram.

Just nu sitter jag i klassrummet bakom skärmarna med Lollo och hon gråter för att jag ska hem.
Men jag vet inte vad jag ska göra hon betyder mycket för mig precis som en lillasyster , men detta är det bästa för mig. Och jag tycker också det är svårt att lämna de jag har lärt  känna , men det var något jag räkna med och drog mig ändå lite ifrån människor, men det gick inte så bra.
Och visst kan man ha kontakt även ifall man är 32 mil ifrån?
Och jag vet hur hon har det, vi har det på ett ungefär lika dant.
Och jag vill hjälpa henne, jag vill stötta henne. Men jag vet att utan min hjälp klarar hon det ändå för hon är så otroligt stark och smart.
Men det är inte okej att en 14 snart 15 årig tjej eller kille ska ha det som hon och ta hand om sina yngre syskon, för att föräldrarna inte är tillrekligt bra för att dom e sämre och för att dom inte är vuxna i huvudet, att ens barn går över deras linje.

Det ska inte vara så att ens barn ska behöva ta hand om sina föräldrar,hemmet syskon på det sättet.
Det är en annan grej om man är vuxen och ens förälder är inne på ålderdomshem. Och visst kan man hjälpa till i hemmet städa, diska plocka ur diskmaskinen och man kan hjälpa till med småsyskonen också hämta de på dagis te.x.Men det är enough. Barnet kommer till vuxen livet också.
Barnet kommer också få gå igenom det som ens föräldrar gör.Skaffa lägenhet/hus barn bil jobb tjäna egna pengar.

Min pappa sa det till mig "skaffa dig ett jobb för i helvete du är 15" ja, 15 var jag då.
Men jag sa det till honom att "nu för tiden här i Borås jag har inte koll på andra ställen men då behöver vi vara 16 för att få sommarjobba och tjäna ihop pengar. Och en 15 åring får inte ett seriöst jobb, en 15 åring går fortfarande i skolan för att få betyg till att sen kunna utbilda sig till förhoppningsvis det man vill"

Ja tiden har förändrats det är inte längre som förr, att en 7 åring ska jobba och tjäna ihop pengar. Ja jag kan ha fel där, jag vet inte hur det var förr för jag har koll på dagens läge för det är där vi är nu.
Jag tycker man kan hjälpa till med hyran och med livsmedlet efter att man blivit 18-20 och fortfarande bor hemma, visst kan det vara bra att lära sig i förväg hur det går till MEN det är då som först man är mer vuxen det är runt 18 år man går in i samma läge som ens föräldrar.
Det är vad jag tycker i alla fall.